födaitrygghet

Vad behöver du för att vara trygg?

Eva Grape Ersson Med mod att föda Kommentarer

I mitt första blogginlägg berättade jag om varför det är så viktigt att vara trygg. Om du inte läst det rekommenderar jag att du klickar dig dit och läser eftersom det är så himlans viktigt.

Vi ska vara trygga när vi föder för att i trygghet stimuleras hormonet som både är vårt värkstimulerande hormon och har de fantastiska egenskaperna att det smärtlindrar och är ångestdämpande!

Men vad skapar trygghet? Det finns några basala behov vi alla har. Vi ska ha tillgång till mat och vatten, vi ska ha någonstans att sova, vi ska inte riskera att bli döda och liknande. Det är ju mer sådant som inte skapar skräck, kaos eller oro. Allt sådant vill vi undvika så långt det går.

När vi kommer till att föda barn här i Sverige så är det sällan risken att bli uppäten av ett vilt djur som gör oss rädda utan mer tanken på att inte hitta någon parkeringsplats. Det kanske låter lite raljerande men är verkligen inte det. Samma saker händer i vår hjärna och vår kropp när vi oroar oss och blir rädda – det sympatiska nervsystemet går igång, vårt värkstimulerande hormon oxytocin minskar, vi får fysiska uttryck för stress (svårt att sitta still, andhämtningen blir ytligare, handsvett, hjärtat slår fortare, vi spänner oss och så vidare). Att vara stressad, rädd och orolig är inte gynnsamt för en förlossning. Vi ska som sagt vara trygga, känna oss trygga och få kroppen att bete sig som när den är trygg.

Vad gör dig stressad? Vad är du orolig för inför förlossningen? Finns det faktiskt en del saker som kan planeras bort?

Exempel på praktiska saker som kan oroa:

  • var ska vi parkera?
  • tänk om det är vägarbete och vi inte hittar till förlossningen?
  • vad ska jag äta under förlossningen jag äter ju inte…?
  • tänk om min partner glömmer att äta?
  • tänk om TENS-apparaten inte har några batterier?
  • tänk om jag inte gillar personalen?
  • tänk om det kommer en student?
  • tänk om..

Vad har du för ”tänk om…”? Om du kommer på dig med att ha en outtalad sån här lista i huvudet så råder jag dig att skriva ner den och sen ta med den till den som ska vara med dig på förlossningen. Kanske har den personen också en sådan lista? Det är vanligt att båda parter har en ”hemlig” sån här lista i huvudet men det bästa är om ni kan skriva upp dess ”tänk om…” och sedan gå igenom dem tillsammans. Kanske upptäcker ni att ni tillsammans faktiskt kan reda ut och hitta lösningar på många av dem.

Lycka till!

födaitrygghet

DELA MED VÄNNER

Kommentarer

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.