Mindfulness Maja Öberg

Mindfulness med Maja

Kul med Kids TIPS Kommentarer


MAJA ÖBERG OM

Mindfulness i familjen

 

Maja Öberg

Utbildad mindfulnessinstruktör och författare till boken Pluttens mindfulness.

”Jag har upptäckt att mindfulness inte bara hjälpt mig utan även hjälper till i vardagen i familjen.”

Familjer som övar mindfulness tillsammans får ett gemensamt lugn


Känner du igen dig i detta?

  • Trötta och gnälliga barn efter förskolan/skolan?
  • Stressen inombords när du ska laga mat, göra läxor, köra till aktiviteter och hinna prata med din partner?
  • Sorgen som kommer ibland av att ni liksom missar vardagen tillsammans på grund av stressen?
  • Det dåliga samvetet när du inte hinner/orkar lyssna på eller vara med barnen så mycket som du önskar.
  • Eller kanske är du gravid och redan nu oroar dig för hur det ska gå med vissa saker?

Mindfulness effekter på barn och vuxna


Vuxna som övar mindfulness regelbundet kan somna lättare, kan hantera stress bättre, är mer nöjda med livet, är mer närvarande i sina relationer och så vidare.

Barn som övar mindfulness regelbundet sover också bättre, de är snällare mot sig själva och varandra, förbättrar sin förmåga till koncentration och så vidare.

Detta hjälper oss alla med förbättrad kroppskännedom och självkänsla och det är något vi alla kan behöva mer av! Och när en hel familj övar mindfulness så stärker det även relationerna.


Alla har något att bidra med


Jag har en stark känsla inom mig att vi alla, barn som vuxna har något att bidra med. Vi lär våra barn saker, men de lär oss minst lika viktiga saker. Om livet och om oss själva.

Att tillsammans med sina barn lära sig mindfulness blir något ni gör tillsammans på lika villkor. Mindfulness är inget som vuxna kan mer om än barn. Kanske till och med tvärtom. Barnen har lättare att vara närvarande och öva mindfulness än vi vuxna. Men det är viktigt att vi hjälper barnen att bibehålla den förmågan genom att ge utrymme för återhämtning och reflektion till exempel med hjälp av mindfulness.

Att öva mindfulness gör att man kommer väldigt nära sig själv och därmed också varandra. Dessutom känner vi alla till, barn gör som vi gör, inte som vi säger. Så gör detta tillsammans med barnen för att inspirera de att ta hand som sig själva och ge de en stadig grund för livet. Och även om du ”bara” övar mindfulness för egen del får barnen stor nytta av det genom en mer närvarande förälder som mår bättre och är en bra förebild.

Illustratör: Anna Klingbjer, Princess Art.


Övandet ger effekter även på sikt


Ett barn som gick hos mig för några år sedan sa nyligen ”Maja, du vet de där övningarna vi gjorde förut, jag brukar tänka på dom när jag har svårt att sova, då går det lättare”. Ett annat barn läser en liten snutt ur en mindfulnessbok på kvällen och somnar lättare. Och jag vet själv, som förälder är det mycket igång mest hela tiden. Att öva mindfulness gör det lättare för oss att vara lugna även i stressade situationer. Det är inte lösningen på allt, men kan mycket väl hjälpa oss att få mer balans i vardagen.

Vill du veta mer om mindfulness i familjen får du gärna kika in på min hemsida och skriva upp dig på mitt nyhetsbrev. Där får du även tillgång till fyra mindfulnessövningar, två för barn och två för vuxna samt massa bra vardagsövningar ni kan göra för att förenkla vardagen. Här är ett lästips från min blogg om att barn gör som vi gör och inte som vi säger. Älskar du dig själv? Visar du det? Då lär du barnet att älska sig själv även som vuxen. Om inte? Det är aldrig för sent att lära sig! Även du förtjänar att älskas lika villkorslöst som ditt barn.

Vill du köpa boken Pluttens mindfulness så hittar du den här.


Varma hälsningar

Maja Öberg
Förälder, mindfulnessinstruktör och författare som brinner för att hjälpa barn och vuxna till mer balans.


DELA MED VÄNNER

Kommentarer

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.