clicko

Clicko – Ideen kom i samband med att barn nummer två föddes.

Kul med Kids REPORTAGE Kommentarer


HANNA MALMSTRÖM - GRUNDARE AV CLICKO

Clicko Boksstavsspel har nominerats i kategorin Årets Barnspel 2018 av Lek&Babybranschen.


Vi har fått möjligheten att träffa och ställa lite frågor till kreativa och grymma Hanna Malmström, grundare till Clicko som hon tagit fram på egen hand och som nu finns till försäljning på massor av ställen runtom i Sverige. 

Med Clicko får barnen på ett lekfullt, kreativt och roligt sätt lära sig hur bokstäverna ser ut och hänger ihop. Genom att låta barnen fysiskt bygga bokstäverna med en byggsats använder de fler sinnen vid inlärningen och förståelsen för hur bokstäverna ser ut och hänger ihop ökar. I kombination med tillhörande bokstavskort kan sedan föräldrar, andra vuxna eller personal på förskolan tillsammans med barnen jobba vidare med hur bokstaven låter, det vill säga språkljudet, och på så sätt öka barnens bokstavskännedom. Clicko är handgjort i trä och tillverkat i Sverige. Varje del är omsorgsfullt målade med en ekologiskt nedbrytbar färg. Miljöpåverkan i både stort och smått är viktigt för såväl Hanna som bolaget.



Ideen om Clicko kom i samband med att barn nummer två föddes.

Berätta lite om dig själv.

Hanna Malmström 37 år boende i ett litet kedjehus strax söder om Uppsala med man och två barn på 4 och 6 år. Min make och jag träffades under studietiden i Linköping för 16 år sen när vi båda pluggade till civilingenjörer i bioteknik.

När började du fundera på att starta eget och varför?

Ända sen jag var liten har jag haft idéer kring det mesta. Nya lösningar på olika problem eller bara en idé att prova bygga något eget. Mitt första företag startade jag när jag var 7-8 år och då sålde jag papper och pennor, bolaget hette Papper och Pennor AB och hade sitt huvudkontor var i trappan upp till övervåningen. Själva tanken till att starta eget på äldre dar kom efter att jag gått ett affärsutvecklingsprogram och insåg att det faktiskt fanns en efterfrågan på min idé Clicko.

Hur kom idéen med Clicko?

I samband att med att barn nummer 2 föddes och jag skulle roa sonen som då var omkring 2 år renoverade vi endel hemma. Det låg tumstockar överallt hemma och för att stilla den bokstavsnyfikne sonen byggde vi bokstäver med tumstockarna. Tyvärr är inte tumstockar gjorda för barnhänder och när han skulle bygga blev det mest trasiga tumstockar och inte så mycket bokstäver. Så då gick kreativa mamman ut i garaget och produktutvecklade. Efter många testar hade jag istället trästavar med magneter och när jag såg glädjen i min sons ansikte, då han kunde bygga sin egen bokstav, föddes idéen till Clicko.

Svårigheter på vägen med att ta fram Clicko produkterna?

Första svårigheten var fästanordningen. Hur bitarna skulle fästas vid varandra. Det var dock relativt lättlöst. Det första riktigt stora hindret, och anledningen till att idéen låg väntandes i 3 år, var att jag inte visste hur jag skulle gå från idé och prototyp till färdig produkt och kund. Jag hade ingen aning. Trodde jag var tvungen att ha ett jättelager, en enorm produktionslina och investera massa pengar på chans. Allt detta resulterade i att jag inte gjorde något.

Har du erfarenhet/utbildning inom produktutveckling?

Egentligen ingen. Jag är självlärd kan man väl säga. Det har handlat mycket om att prova, förbättra, prova igen och göra ytterligare förändringar.

Hur har du gått tillväga i produktionsprocessen?

Efter att jag gått affärsutvecklingsprogrammet på Uppsala Innovation Centre insåg jag att jag kunde sälja min produkt på ett idé-stadie. Jag behövde inte ha ett lager utan de första kunder, de sk early adopters, var så sugna att de kunde tänka sig att vänta några veckor. Detta ledde till att jag sålde innan jag hade några färdiga spel och när listan var omkring 30 namn lång gick jag ut i garaget och tillverkade dessa. Därefter fick jag hjälp av mina föräldrar som driver ett snickeri utanför Kumla. Nu har efterfrågan ökat ytterligare och det inte längre är hållbart att göra alla moment själv. Därför för jag just nu dialoger med andra möjliga tillverkare för att lägga ut hela tillverkning på en underleverantör. På så vis kan jag fokusera på andra aktiviteter som driver bolaget framåt.

Svåraste med att starta eget?

Att det är så mycket nytt. Bolagsregler, moms, hur man arrangerar beställningar, har koll på fakturorna, budget och skatter. Samtidigt som jag jobbat med marknadsföring, försäljning och vidare produktutveckling. Att få tiden att räcka till är också en utmaning, det handlar ständigt om prioriteringar och tidsplanering.

Positivt och negativt med eget företag?

Det positiva är att det är jag som påverkar direkt. Ingen kan tala om för mig vad jag ska göra eller hur jag ska göra det. Folk kan ge input men det är jag som avgör. Det är också väldigt roligt att känna att jag förverkligar något som jag själv har utvecklat. Det svåra är att inte ha något bollplank i det lilla dagliga. Stora frågor finns alltid folk att bolla med men när det gäller små funderingar på daglig basis är det inte lika lätt. Att aldrig vara direkt ledig är såklart också tröttsamt ibland. Men å andra sidan är det jag som bestämmer över min tid och kan fördela arbetet efter tider som passar mig och min familj bättre.

Hade du gjort något annorlunda?

Hmm. Svår fråga. Men nej, inte vad jag kan komma på. Möjligen att jag skulle sökt noggrannare efter innovationsstöd eller affärsutveckling i min hemkommun tidigare så att de där första 3 åren hade reducerats ner till 0. Men annars, om jag tänker tillbaka, så är jag väldigt nöjd med vad jag gjort. Kanske inte alltid helt rätt, men alltid på mitt sätt!

Hur ser dina framtidsplaner ut?

Den stora visionen är att hjälpa barn i hela världen att lära sig bokstäver. Men också utveckla Clicko som sådant samt introducera andra spel och leksaker på marknaden.

Finns det någon aktivitet/facilitet som du vill tipsa om som är kul för förälder och barn?

I Uppsala finns flera skridskohallar som är gratis att besöka och åka i. Sen älskar jag att packa en väska med fika och bara gå ut i skogen med barnen. Det finns så mycket spännande och kul där. spana efter spår, lyssna på naturen, gå balansgång eller bygga bokstäver med pinnar.

Starta eget tips


  • LeanCanvas

    Googla upp LeanCanvas och fundera på de frågor som finns där. Exempelvis vem är kunden, vilket problem löser du åt kunden och hur ska du tjäna pengar.

  • Fråga kunden

    Gå ut och fråga de som du tänker är dina kunder och verifiera att det du tror gällande deras problem, prisnivå etc är sant. Vid lanseringen vet du då att det du säljer är något som kunden vill ha och du vet också vilket problem du löser samt hur du ska formulera dig för att väcka nyfikenhet och locka till köp.

  • Sälj

    Sälj produkter på idéstadie. Du behöver inte ha en stor dyr produktion med massa investerade pengar. Du kan börja sälja innan det. Kanske kan du börja sälja en del av slutprodukten och sedan bygga på allteftersom för att minska initiala kostnader och tidigare nå kunden.

  • Ha koll på bokföringen

    Var noga med att dokumentera intäkter/kostnader från start, ha koll på kvittona och bokför ordentligt.


DELA MED VÄNNER

Kommentarer

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.